Scafandrul si fluturele – Jean-Dominique Bauby – minirecenzie

coperta20scafandrul20si20flutureleEste greu sa vorbeste despre o astfel de carticica, de numai 118 pagini. Este greu, pentru ca fiecare pagina a ei te macina si te seaca pe dinauntru. Este si mai greu, deoarece aceasta carte nu este o simpla fantezie, ci, este o colectie de ganduri si sentimente, afecte si marturisiri coplesitoare, ale unui fost om prosper si faimos, ajuns intr-o perioada „degradabila” a vietii sale. Cartea impresioneaza si prin modalitatea – aproape ireala – in care a fost scrisa.  Te minuneaza si te intristeaza in acelasi timp.

Jean-Dominique Bauby, fost editor al revistei ELLE, a avut o viata  imbelsugata si populara, pana in anul 1995, cand totul s-a prabusit si toate visele sale au fost ruinate. In urma unui accident, se trezeste complet paralizat, singurul organ functionabil fiind ochiul sau stang.  Aceasta conditie deplorabila se numeste „Locked-in syndrome”. Adica, Bauby era complet constient de tot ce se intampla in jurul sau, insa nu se putea misca sau comunica verbal. Si in ciuda acestei agonii, el reuseste sa dea viata prezentei carti. Este traumatizant sa observi cum poate decadea viata unui om la stadiul de regresie infantila, doar intr-o fractiune de secunda. 😦

Nu stiu cum sa va fac sa intelegeti, dar cartea asta trebuie citita din mai multe motive. In primul rand, pentru faptul ca esteBAUBY unica datorita procedurii anevoiase in care a fost scrisa, si in al doilea rand, pentru faptul ca fiecare pagina a sa, este plina de emotii si sentimente puternice. Nu are o actiune alerta, personaje suspecte sau rasturnari de situatie. Iti reda insa, povestea unui vieti chinuite.

Va las cateva citate sa va convingeti:

„..Brigitte vine sa puna in functiune bratele si picioarele anchilozate. Numim asta „mobilizare”, cu o terminologie martiala care se dovedeste ridicola cand te uiti la biata trupa: treizeci de kg pierdute in douazeci de saptamani. Nu contam pe un asa rezultat cand, cu opt zile inainte de accident, m-am hotarat sa tin regim”.

„Carevasazica, nu doar eram exilat, paralizat, mut, pe jumatate surd, privat de orice placere si redus la o existenta de meduza – in plus, mai si aratam ca un monstru”.

„Se sarbatoreste ziua tatilor. Inainte de accident, nu simteam nevoia sa trecem in calendarul nostru si aceasta intalnire fortata, dar, acum, petrecem impreuna toata ziua asta simbolica poate tocmai pentru a demonstra ca o caricatura, o umbra, o frantura de tata ramane, totusi, un tata”.

16 gânduri despre “Scafandrul si fluturele – Jean-Dominique Bauby – minirecenzie

1. Imi suna foarte cunoscuta povestea, insa nu stiu daca am mai auzit de cartea asta sau daca pur si simplu am mai citit despre astfel de cazuri..
    Suna interesant, oricum, iar citatele mi-au lasat senzatia ca autorul povesteste intr-o maniera lipsita de dramatism, ceea ce e chiar mai bine!

• Este si film dupa carte. Nici eu nu stiu unde am auzit prima oara despre carte….dar stiam de la inceput la ce sa ma astept. Si mie imi era cunoscuta povestea. Da, maniera de scris era foarte simplista, si Bauby face in multe momente Haz de Necaz. Probabil asta era mecanismul lui de aparare pentru a putea face fata…acestei etape..dureroase. Se citeste usor. Cred ca in doua pauze de tigara o termini :))

2. Dar el in final a murit/ s-a facut bine/ etc? Si cum a dictat-o daca singurul organ neafectat era ochiul stang. Mi se pare ca este o carte extraordinara si profunda asa cum rezulta din descrierile tale

3. Foarte frumoasa cartea si impresionanta prin povestea autorului ei si a modalitatii prin care a fost scrisa. Cred ca cel mai mult te marcheaza umorul si situatia ciudata in care esti pus ca cititor – nu stii daca se cuvine sa razi sau nu cunoscand conditiile autorului. In orice caz, e o carte ce iti trezeste multe sentimente, o carte profund emotionanta. Nu stiam ca a fost si ecranizata. Voi urmari si filmul.