Recenzie: O viață de rezervă – Jodi Picoult

o-viata-de-rezerva_1_fullsizeAm primit “O viață de rezervă“  pentru recenzie de la librăria online Libris. Vreau să le mulţumesc şi să vă reamintesc de colecţiile de cărţi online  în română, cărţi în engleză, toate disponibile pe site. Această carte o veţi găsi la preţul de numai 38,25 ron şi transport gratuit prin curier rapid doar în această librărie online.

Nu știu cine ar fi în stare să citească o astfel de carte fără să fie distrus psihic. O viață de rezervă este acel gen de carte care te seacă, care iți toacă sentimentele mărunțel, mărunțel și apoi le aruncă la gunoi, lăsandu-te pustiit. Și cu toate că urăsc aceste povești triste, continui să le devorez până la ultima pagina. Nici nu știu cu ce să încep prima oară: cu intriga bolnavă, cu sacrificiile părinților, cu răzvrătirea Annei, cu comportamentul defectuos al lui Jesse sau cu… un copil aflat în suferință?

Încă de la început realizezi că ceea ce tocmai urmează să citești va fi ceva nesănătos, morbid.

În primele mele amintiri, am trei ani și încerc să o omor pe sora mea. Uneori senzația este atât de vie, încât pot simți asprimea feței de pernă sub mâna mea și vârful nasului ei ascuțit cum mă înțeapă în palmă. Nu are nici o șansă, desigur, dar tot nu reușesc. Tata trece pe acolo ca să se pregătească de culcare și o salvează. Pe mine mă duce înapoi în patul meu. – Nu s-a întâmplat niciodată așa ceva, mi-a spus el.

Și cu toate acestea, continui să citești. Ți-ai dat deja seama că această carte îți va crea dependență, și nu o vei mai putea lăsa din mână. Ajungi astfel să faci cunoștință cu personajele, și aici intervine partea dureroasă. Atunci când, la vârsta de doi ani Kate a fost diagnosticată cu leucemie, în lipsa oricărei alte metode, părinții, în disperarea lor, au recurs la o metodă mai puțin ortodoxă: nașterea unui nou copil pentru salvarea celuilalt. Mai exact, au conceput-o pe Anna pe post de donator cu 100 % compatibilitate cu organismului lui Kate. Cât te moral a fost acest lucru? Voi ce ați fi făcut în locul lor?

Intriga se învârte în jurul celor două surori și ne sunt prezentate consecințele pe care BOALA le poate avea asupra celui suferind și asupra celor din jurul său. Este remarcabil faptul că Jodi Picoult, în descrierea evenimentelor, apelează la prezentarea punctului de vedere al fiecărui personaj în parte. Astfel, poți simți ce este în inima Annei când iși vede sora recidivând și este luată „‘pe sus” pentru a mai dona niște măduvă și poți înțelege motivele acțiunilor sale viitoare, sau poți pătrunde în sufletul adolescentin și rebel lui Jesse (copilul cel mai mare al familie) luând parte la acțiunile acestuia de a se face remarcat. Cel mai cumplit însă, este atunci când vezi că toată străduința și silința părinților de a îndrepta lucrurile și de a-și salva copilul este în van. Din exterior, motivele mamei pot părea egoiste sau crude, dar, atunci când ajungi să vezi lucrurile din perspectiva ei, e posibil să îi dai dreptate.  Nu știu însă, dacă în realitate cineva ar fi mers așa departe sau, ar fi eliberat-o de suferință  pe micuța Kate.

8240679

Acest roman prezintă în detaliu efectele devastatoare ale bolii. Ne prezintă o familie care a  încercat să dea vieții un aspect normal, acesta fiind însă un termen relațiv. În momentul în care cancerul și-a pus amprenta, toate activitățile sunt îndreptate spre Kate, defavorizând consolidarea unor relații sănătoase între membrii familiei. Am plâns după primele 100 de pagini, și am citit finalul printre lacrimi. Ultimele 5 pagini te iau prin surprindere și te lasă perplex. A trebuit să le recitesc de două ori pentru a fi sigură că am înțeles corect. După ce ai citit 420 de pagini și ai început să te resemnezi, ești trezit la realitate. Nu știu dacă mi-a plăcut sau nu. Cert e că,  pe orice parte o dai, plângi. Și plângi până simți că se rupe ceva în tine.

Pentru cei care nu știu, cartea aceasta a stat la baza filmului My sister’s keeper din 2009. Trailerul îl găsiți mai jos.

Mulțumesc librăriei online LIBRIS pentru ocazia oferită de a citi și recenza această carte!

Date despre carte:

• Titlul în română: O viață de rezervă
  • Titlul original: My sister’s keeper
  • Traducere de: Claudia Teodosia Spulber
  • Editura: Rao
  • An Aparitie: 2008
  • Nr. pagini: 448
  • Unde o puteti gasi: Libris

10 gânduri despre “Recenzie: O viață de rezervă – Jodi Picoult

1. De multa vreme tot zic sa citesc cartea asta, insa o evit. Stiu ca este o poveste emotionanta ce te seaca de toate lacrimile pe care esti capabil sa le versi. Nu am vazut nici filmul, din acelasi motiv. Probabil la un moment dat imi voi face curaj sa pun mana pe ea. Felicitari pentru recenzie, ai exprimat foarte frumos mesajul cartii.

2. Prea curand nu ma incumet la ea, tocmai am terminat de varsat o galeata de lacrimi la Hotul de carti :))
    Dar da, ai reusit sa imi mai lungesti lista si asa enorma. Si apropo.. citeam paragraful acela din carte pe care l-ai pus la inceput si am fost atat de prinsa de el, incat atunci cand s-a incheiat si am revenit la recenzie eram perplexa: „what happened? unde e restul? ce se intampla mai departe??” :))

• daaaaa , stiu. Si gandeste-te ca asa e intreaga carte. Gandurile si „demonii” cu care se confrunta fiecare personaj, te macina. Din cate stiam, si autoarea a dus o lupta cu boala fiicei ei, si probabil de aici si limbajul. Oricum, e foarte realista cartea. Mai putin finalul. Adica nu stiu, m-a lasat cu dubii si muuulte lacrimi. Nu este corect 😦

3. Nu e corect, aproape de loc (IMAGINEAZA-TI aici cum bat din picioare ca un copil razgaiat care vrea jucaria si o vrea acum) , roxi cu fiecare vizita pe care o fac blogului tau, mda mai rara in ultimul timp, ca bacul imi bate la usa si ma pregatesc pentru dezastru, mi se lungeste lista cu carti de achizitionat, mai ales ca am incredere in multe din recomandarile tale, avem aproape aceleasi gusturi in maerie de carti … am zis aproape. myu.