Recenzie: Darul lui Jonas – Lois Lowry

bookpic-5-darul-lui-jonas-5645

Am primit “Darul lui Jonas“  pentru recenzie de la librăria online Libris. Vreau să le mulţumesc şi să vă reamintesc de colecţiile de cărţi online  în română, cărţi în engleză, toate disponibile pe site. Această carte o veţi găsi la preţul de numai 26.91  ron şi transport gratuit prin curier rapid doar în această librărie online.

Daca ati fi capabili sa alegeti, daca destinul ar fi in mainile voastre si ati avea posibilitate de a-l manevra, ce ati alege? O lume in care nu ati cunoaste saracie, foame, frig, durere, suferinta; o lume in care nu exista razboi si catastrofe naturale, in care fiecare persoana are un loc de munca si o locuinta, o familie si 1-2 copii? O comunitate in care fiecare locuitor are un rol de indeplinit, insa fara o  posibilitatea de triere; in care fiecare stadiu al vietii este bine organizat, fiecare cetatean respectat. Insa in aceasta lume „perfecta” nu veti avea sansa de a intelege ce este iubirea, familia si caldura sufleteasca. SAU ati alege un trai independent, neingradit, cu libertate de miscare? Partea proasta va fi ca aceste sentimente pozitive de dragoste, afectiune, de bucurie si frumusete, vor veni la pachet cu dezamagirea, tradarea, neputinta, josnicia, esecul, violenta, ura, boala si chiar moartea. Va mai intreb odata, CE ati alege?

Jonas traieste intr-o astfel de lume ideala. Are o familie cu slujbe respectate, o sora mai mica, Lily, un camin in care se intoarce in fiecare seara dupa cursuri. Regulile pe care trebuie sa le respecte in comunitate sunt destul de clare pentru el, iar acesta nu ezita sa le indeplineasca. Si chiar daca fiecare lucru parea sa aiba locul lui, iar obedienta cetatenilor parea a fi una foarte fireasca, toata aceasta stabilitate se va schimba pentru Jonas in momentul in care va primi „slujba” pe care a asteptat-o ani intregi si pe care va trebui sa o indeplineasca. Insa atunci cand va afla se ce intampla cu copii si batranii cand sunt pusi pe liber, cand va afla ce reprezinta „Altundeva”, cand va descoperi muzica si culoarea si isi va da seama ca lumea nu a fost dintotdeauna asa, sentimentele care il vor cuprinde, vor fi mai puternice decat regulile pe care trebuie sa le respecte si vor pune in miscare dorinta arzatoare a acestuia de a schimba cursul firesc al vietii.

Finalul este unul deschis. Nu pot afirma ca este vesel sau trist, depinde de perspectiva fiecarui cititor, de ceea ce alege sa creada si sa inteleaga din ultima fraza. Eu am ales optiunea fericita, insa o parte din mine nu este de acord si isi da seama ca acest lucru nu ar fi posibil. Continuarea o aflam in urmatoarele trei volume, pe care doresc sa le citesc cat mai curand posibil.

3636

Darul lui Jonas este o distopie. Se dorea a fi o carte de aventuri pentru tineri, despre „cum ar arata vietile noastre daca ar exista o tehnologie care sa le permita amintirilor sa fie selective, in asa fel incat sa ne punem descotorisi de cele care ne provoaca neplaceri„. Plecand de la premisa „ce-ar fi daca…Lois Lowry a reusit sa publice o carte mult mai serioasa decat si-ar fi dorit. O carte pe cat de mica, pe atat de profunda, cu un impact major asupra cititorului. Cred ca este imposibil sa nu ramai cu semne de intrebare dupa finalizarea lecturii. Asupra mea au persistat cateva zile la rand intrebari … retorice si ganduri tulburatoare. Ce-ar fi daca…. ?

Un lucru care m-a fascinat, este coperta primei editii cartonate in limba engleza. Ea il infatiseaza pe Carl Nelson, un om fara vedere, care a reprezentat o sursa de inspiratie in realizarea prezentului volum. Carl a fost barbatul care a pierdut culorile, dar nu si amintirea lor.

Cand m-am apucat sa scriu Darul lui Jonas, am creat o lume care exista doar in inchipuirea mea, lumea lui „numai noi si doar acum”. Am incercat sa fac lumea lui Jonas sa para confortabila, familiara si sigura , si m-am straduit sa-l seduc pe cititor. M-am sedus in acelasi timp si pe mine. Lumea aceea chiar era buna. Am lasat deoparte toate lucrurile de care ma tem si care-mi displac – violenta, prejudecatile, saracia si nedreptatea – si chiar am presarat un strop de buna-cuviinta, fiindca mi-a suras ideea. Era foarte, foarte tentand sa las lucrurile asa. Numai ca n-am fost niciodata o scriitoare de povesti„.

Mulțumesc librăriei online LIBRIS pentru ocazia oferită de a citi și recenza această carte!

Un gând despre “Recenzie: Darul lui Jonas – Lois Lowry

1. Am văzut filmul și a fost interesant, plin de acțiune. Cartea cu siguranță îmi va plăcea mai mult. Îmi place recenzia ta, mai ales începutul. Felicitari!