Recenzie: Croitoreasa de la Dachau – Mary Chamberlain

921644Am auzit de Croitoreasa de la Dachau pe un grup literar, unde i se aduceau laude si se spunea cat de extraordinara este. Insa aceste persoane nu au specificat si cat de dureroasa este. Aveam o vaga idee despre ce se intampla si ca, pe alocuri va fi trista, dar nu m-am asteptat sa ma zguduie din temelii si sa spulbere orice urma de speranta pe care am reusit sa o cladesc de-a lungul romanului.

Mary Chamberlain spune povestea Adei Vaughan, o tanara croitoreasa din Londra, cu vise marete si dispusa sa faca orice pentru a le indeplini. Actiunea se petrece inaintea si in timpul izbucnirii celui de-al Doilea Razboi Mondial, intr-o societatea tematoare de puterea lui Hitler. Nu se pune foarte mult accent pe razboiul in sine, nu sunt prezentate scene de lupta sau tactici politice, ci ne este expusa latura emotionala a acestuia, efectele devastatoare care se resimt asupra populatiei, a ranitilor, a celor din lagarele de concentrare, a femeilor care au ramas fara soti, a copiilor care au ramas fara tatii plecati la razboi. Ne este prezentata o societatea patrunsa de frica, in care fiecare om lupta pentru o conditie mai decenta. Ada Vaughan alege insa sa nu bage in seama avertizarile tatalui, ale cunoscutilor si, condusa de legile nefiresti ale primei iubiri, de sentimentele de dragoste fata de tanarul misterios Stanislaus von Lieben, pleaca cu acesta la Paris. Planurile nu decurg insa asa cum si-ar fi dorit si aventura romantica se sfarseste: razboiul incepe, Stanislaus se dovedeste a nu fi tanarul seducator si odata iesite la iveala toata minciunile, problemele incep sa alunece spre ce este mai rau. Ada se vede nevoita sa infrunte singura razboiul, care o va priva de libertate, de lucruri care ar fi trebuit sa-i aduca fericirea si gustul dulce al vietii.

„Trecuse foarte mult timp de cand Ada nu mai vazuse pe cineva care sa arate atat de feminin. Isi trecu mana peste scobiturile trupului ei. Palma gasea adancituri acolo unde ar fi trebuit sa intalneasca forme pline. N-avea piept. N-avea solduri.”

Sunt cateva scene in roman pe care abia am putut sa le citesc. Iti induc stari intense de durere, de revolta, de furie, pe care le suporti cu greu. Si aici vine partea in care ajungi sa te gandesti ca astfel de cazuri au existat cu zecile. Ca sa nu mai aduc aminte de miile de persoane care au avut nesansa de a se naste evrei, pentru a fi exterminati in lagarele de concentrare. Ca date istorice veridice, la Dachau a fost un primul  lagar nazist de concentrare pentru detinuti politici, unde si-au pierdut viata peste 20.000 de detinuti.

„Moartea era in mine, in jurul meu, peste tot. O traiam si o respiram, o caram dupa mine ca pe niste oase luate intr-o traista de macelar. Moartea era inauntrul meu.”

Chiar daca personajele sunt fictive si nu exista referinte ca ar fi existat vreo croitoreasa din Dachau, Mary Chamberlain le construieste intr-o maniera foarte realista, le insufleteste, le face capabile sa transmita emotii si sa actioneze uman, uneori cu rautate, alteori cu naivitate si greseli inocente care le vor duce la pierzanie.

Va recomand cu drag cartea, mai ales daca doriti sa priviti Al Doilea Razboi Mondial si din perspectiva unei femei.

Multumesc celor de la  libraria online Libris pentru prezentul volum. Vreau sa va reamintesc de colectiile de carti online  in romana, carti in engleza, toate disponibile pe site. De asemenea, pe site-ul librariei gasiti jocuri pentru cei mici si cei mari deopotriva, filme, muzica si ceaiuri pentru a face din experienta lecturii, o placere. Aceasta carte o veti gasi la pretul de numai 31,99 ron si transport gratuit prin curier rapid doar în această librarie online.