Recenzie: Tot ce nu ti-am spus – Celeste Ng

„Inainte de acel moment nu realizase cat de fragila era fericirea, cum, daca nu aveai grija, riscai s-o lovesti si s-o sfarami.”

Lydia e moarta. Este propozitia cu care debuteaza romanul. Este afirmatia care va starni controverse, revolta in familie, va ridica intrebari fara raspuns. Lydia e moarta. Este cosmarul oricarui parinte, copil, frate, sora. Decesul unei persoane dragi, in conditii neclare, creeaza sentimente de culpabilitate, furie si actiuni nechibzuite din partea celor apropiati.

Acesta este portretul familiei americane Lee. James este chinez, Marilyn caucaziana. Actiunea are loc in anul 1970, intr-o perioada in care, in America, relatiile interrasiale nu sunt inca acceptate, in care orice persoana de alta nationalitate este batjocorita, nu i se acorda suficienta incredere si este exclusa din grupurile sociale. Copii acestora, Nath, Lydia si Hannah, sunt cei care vor resimti efectele rasismului si vor recurge la anumite actiuni, datorita inadaptarii in mediul in care locuiesc.

Tot ce nu ti-am spus prezinta drama familiei Lee. Trasaturile de personalitate, dorintele refulate, gandurile, frustrarile membrilor familiei sunt tesute ca intr-o panza de paianjen, interconectate, cu consecinte asupra celorlalti. Un lucru neadecvat facut de mama, se va rasfrange asupra lor si le va provoca o fisura, care va putea fi inteleasa si acoperita doar in momentul in care inevitabilul se petrece.

Lydia este copilul mijlociu, cel mai iubit dintre cei trei. Copilul pe care Marilyn a dorit sa-l transforme in visul ei, sa faca ceea ce ea nu a reusit. Lydia este copilul asupra caruia se concentreaza toata atentia parintilor, in detrimentul celorlalti doi frati. Iar cand acest copil preaiubit moare, universul se prabuseste. Suntem martorii chinurilor prin care trec James si Marilyn, Nath si Hannah. A gandurilor pe care le au, a dorintei de a da timpul inapoi, de a gasi motivele si factorul declansator al tragediei.

„De obicei, mama ii dadea carti – carti pe care, desi nici una dintre ele nu realiza acest lucru, Marilyn le-ar fi vrut pentru ea insasi si pe care, dupa Craciun, chiar le imprumuta deseori de pe raftul din camera fiicei ei.”

Firul narativ urmareste povestile celor 5 personaje, alternand intre trecut si prezent. Aflam astfel ambitiile celor doi parinti, a copilariei stricte si nefericite, a regulilor dupa care au crescut. Evenimente care i-au marcat si care ii conduc in prezent, ii predispun la greseli in cresterea copiilor. Greseli de care nu sunt constienti. Din punctul lor de vedere, ca orice parinte, tot ceea ce fac, fac sa le fie bine pruncilor, sa le asigure un viitor, sa fie mai fericiti, mai adaptati la mediul social decat au fost ei.

Tot ce nu ti-am spus se refera exact la acest lucru. La toate lucrurile care nu au fost spune, care ar fi trebuit rostite la momentul potrivit, la vise si dorinte ascunse si neindeplinite, la disimularea realitatii, la ascunderea adevarului pentru a nu-i rani pe cei din jur. Familia Lee este una defectuoasa. Chiar daca s-a infiintat din dragoste, pe parcurs, datorita unui numar mare de factori, a inceput sa se destrame. Au uitat cum sa fie fericiti, cum sa se bucure din mici atentii. Au pus accent pe tot ce NU au capatat de la viata, in loc sa aprecieze ceea ce au.
       Celeste Ng a scris un roman care atinge subiecte des intalnite in viata de zi cu zi. Un roman trist, de pe urma caruia ramai cu semne de intrebare, dar care te impulsioneaza, iti da un avant si iti sadeste dorinta de a incerca sa repari din greselile pe care le-ai savarsit. Pana nu e prea tarziu…

Multumesc celor de la  libraria online Libris pentru prezentul volum. Vreau sa va reamintesc de colectiile de carti online  in romana, carti in engleza, toate disponibile pe site. De asemenea, pe site-ul librariei gasiti jocuri pentru cei mici si cei mari deopotriva, filme, muzica si ceaiuri pentru a face din experienta lecturii, o placere.